acasa Investigaţii/Justiţie Media Politic Uncategorized

EXCLUSIV. ÎN PLIN SCANDAL INTERNAŢIONAL ŞI DUPĂ CE AU FOST EXPUŞI ŞI LA BUCUREŞTI, SCL/CAMBRIDGE ANALYTICA ŞI CONSULTANTUL AMERICAN OPEREAZĂ „CORECŢII” PE CONTRACTUL CE A LUAT CA ŢINTĂ LUPTA ANTICORUPŢIE: “OBIECTIVUL NOSTRU A FOST SĂ GĂSIM MECANISME MAI PUTERNICE DE COMBATERE A CORUPŢIEI ÎN ROMÂNIA ŞI CELE MAI BUNE PRACTICI DIN SUA”. CONTRACTUL INIŢIAL ARATĂ ÎNSĂ ALTCEVA

21 martie 2018
  • În plus, pentru 2018, cele două companii îşi anunţă o nouă colaborare, nu mai prezintă datele contractului, dar firma americană de lobby susţine că în colaborare “agenda” maşinăriei de “psy ops”, SCL Social, a devenit una “politică


Departamentul de Justiţie al SUA/ Divizia de Securitate Naţională/Unitatea de Înregistrare a Agenţilor Străini- FARA a primit acum câteva săptămâni, la debutul scandalului internaţional privind practicile ilegale ale companiei SCL (Strategic Communications Laboratories) şi subsidiarelor sale Cambridge Analytica, un “amendament” la contractul încheiat între SCL şi firma de consultanţă americană Andreae& Associates ce luase ca ţintă lupta anticorupţie de la Bucureşti.

Deşi nu este foarte uzual ca la acest tip de contracte să existe “amendamente”/clarificări, cele două companii au simţit nevoia să modifice declaraţiile suplimentare ale contractului iniţial ce viza România şi să înregistreze la Divizia de Securitate Naţională/ Unitatea FARA, pe 13 februarie 2018, o “corectură/amendament” la contractul încheiat pe 17 martie 2017, aşa cum se vede în documentul de mai jos.

Astfel, firma de consultanţă strategică americană condusă de Charles Andreae, subcontractant al companiei de “psy ops” şi data mining londoneze, SCL, informează Departamentul de Justiţie al SUA că iniţialul contract ce luase ca ţintă lupta anticorupţie din România viza de fapt altceva. Mai precis, potrivit documentului depus, Andreae &Associates susţine că prin contract “a cercetat politica externă americană în legătură cu eforturile anticorupţiei din România şi a sfătuit SCL Social despre modalităţile prin care pot să-şi promoveze obiectivul lor privind mecanisme mai puternice de combatere a corupţiei. De asemenea, Andreae&Associates a intrat în contact cu un anumit staff, aşa cum este detaliat (Harry Kamian, Secretariatul Executiv al Departamentului de Stat al SUA/3 întâlniri, Sandra Luff, biroul senatorial al actualului Procuror General al SUA, Jeff Sessions/2 întâlniri) pentru a încerca să aranjeze întâlniri între SCL Social şi administraţia SUA iar administraţia Statelor Unite ale Americii să ofere cele mai bune practici din SUA în activităţi anticorupţie către SCL Social”.



Datele iniţiale ale contractului semnat pe 17 martie 2017 (foto stânga jos), între SCL Social, înregistrat pe România şi firma de consultanţă şi de lobby americană Andreae & Associates arătau că firma londoneză de “psy ops” a angajat compania de consultanţă din Washington DC să efectueze “consultanţă în privinţa afacerilor publice strategice şi servicii de consiliere, să educe membrii Congresului SUA şi membrii Administraţiei SUA în problemele legate de corupţia din România, să furnizeze cercetări şi notificări despre eforturile depuse în cadrul USG (United States Government) care afectează eforturile anticorupţie din România, să identifice şi să organizeze angajamente de a vorbi la nivel local şi naţional în numele SCL Social despre starea corupţiei şi eforturile de a fi contracarată în România, să menţină şi să fortifice/întărească alianţele cu alte grupuri de interese ale căror scopuri sunt similare cu cele ale SCL Social, şi să lucreze în vederea susţinerii echilibrate şi neutre a eforturilor anticorupţie din România”. (click pentru prima parte a investigaţiei)

În acelaşi contract iniţial erau incluse comunicări cu membrii Congresului SUA şi stafful acestora şi/sau membri ai puterii executive, potenţiale întâlniri ale SCL Social dar şi comunicări cu reprezentanţii diferitelor organizaţii media şi/sau alte persoane sau organizaţii în numele SCL Social.

Acestea s-au concretizat, potrivit datelor oferite de Divizia de Securitate Naţională/Unitatea FARA, astfel că la doar trei zile după semnarea contractului, pe 20 Martie 2017, şi înainte de declararea lui oficială, SCL Social prin firma de consultanţă Andreae& Associates a contactat de cinci ori oficialii americani pe tema luptei anticorupţie din România.

În două rânduri, pe 20 şi 21 aprilie 2017, SCL Social prin Andreae& Associates a contactat-o pe Sandra Luff (Sandy Luff) mâna dreaptă a actualului procuror general al SUA ca să discute despre lupta anticorupţie de la Bucureşti. Sandy Luff este locotenent colonel al Armatei SUA, mâna dreaptă şi director legislativ al procurorului general al SUA, specialist în apărare şi securitate naţională în Comitetul prezidenţial de tranziţie al lui Donald Trump şi actual director executiv al companiei Facebook.

De asemenea, pe 20, 22 şi 23 aprilie 2017, aşadar de trei ori, SCL Social tot prin Andreae& Associates l-a contactat şi pe Harry Kamian, de la Secretariatul Executiv al Departamentului de Stat al SUA să discute tot despre lupta anticorupţie din România. Kamian a fost director al Centrului de Operaţiuni din Departamentul de Stat al SUA şi este “career member of Senior Foreign Service. (click pentru partea a patra a investigaţiei)

Toate aceste întâlniri (foto dreapta) şi le susţin în continuare cele două companii în amendamentul la contractul depus la Departamentul de Justiţie dar susţin acum că ele au vizat găsirea unor “mecanisme mai puternice de combatere a corupţiei” în România şi oferirea de către Administraţia SUA a “celor mai bune practici din SUA în activităţi anticorupţie”.

Contractul ce a luat iniţial ca ţintă lupta anticorupţie din România a fost semnat pe 17 martie 2017 şi a fost oprit după aproape 3 luni, pe 1 iunie 2017. Pentru toate aceste servicii pe România, firma SCL Social a plătit Andreae & Associates suma de 59.960 dolari (50.226 euro) iar în exclusivitate Divizia de Securitate a SUA/Unitatea de Înregistrare FARA a comunicat faptul că principalul client înregistrat a fost din România, respectiv SCL Social România. În cadrul contractului, Andreae&Associates a făcut o contribuţie de 100 de dolari pentru Scalise Lidership Fund a congresmanului republican, Steve Scalise după ce a acesta a fost împuşcat.

Însă în raportul bianual pe care Divizia de Securitate Naţională a SUA/Unitatea de Înregistrare FARA prin Procurorul General l-a prezentat deja Congresului SUA şi care cuprinde şi contractul SCL Social- Andreae&Associates privind lupta anticorupţie din România, Charles Andreae nu mai declară sumele încasate din activitatea de lobby făcută pe această temă pentru SCL.


  • 2017. Contractul pe tema luptei anticorupţie de la Bucureşti. De la contradicţii iniţiale, până la refuzuri de precizări

SCL Group, firma de “psy ops”, cercetare comportamentală şi data mining, are printre cele 17 birouri deschise în toată lumea şi un office deschis la Bucureşti- SCL România– care este condus de omul de afaceri Peter Imre. Imre a activat mult timp în societăţile grupului media Adevărul şi este ginerele lui Teodor Meleşcanu, actualul ministru de externe, fost director al SIE în perioada 2012-2014 şi fost administrator al grupului Rompetrol.

Contactat în legătură cu contractul ce a vizat lupta anticorupţie din România, Peter Imre, şeful SCL România, a oferit până acum explicaţii contradictorii spunând ba că “nu există aşa ceva”, ba că ştie ce spune contractul, ba că doar “a auzit de el”, ba “este un contract public, da”, ba că a expirat contractul, ba că “nu trebuie să dea nimeni explicaţii despre ce este contractul”, nedorind să ofere public niciun fel de date suplimentare şi îndemnând la contactarea oficiului mamă de la Londra al SCL. “SCL este o companie extrem de transparentă”, declara Imre. (click partea a doua a investigaţiei)

Întrebată în legătură cu contractul ce viza lupta anticorupţie din România, SCL Group Londra a comunicat prin Nick Fievet, Global Head of Communication al SCL că “din păcate, nu suntem într-o poziţie ca să comentăm despre această problemă”.

Deşi contactat, nici Charles Andreae, preşedinte al firmei de lobby şi consultanţă strategică, Andreae& Associates nu a răspuns până acum întrebărilor referitoare la contractul ce a vizat România. “Erau tot felul de organizaţii din acestea de spioni americani care veneau şi care, în numele democraţiei, ţineau prelegeri”, spunea Imre despre vizitele şi partidele cu care a lucrat în România, prietenul său, “Chip”, Charles Andreae.

Charles Andreae a făcut de-a lungul timpului lobby în Washington DC pentru cei mai importanţi comercianţi de tutun din lume, arată datele Congresului SUA. Peter Imre, fost şef al Philip Morris România, în prezentarea publică a SCL România, susţine că a făcut peste un deceniu lobby pentru industria de tutun şi food în Bruxelles şi Washington DC. (click partea a treia a investigaţiei)


  • 2018. Firma de lobby americană care operat contractul pe lupta anticorupţie din România şi care îl are preşedinte pe prietenul şefului SCL România, Peter Imre, o nouă colaborare în acest an cu SCL Social. Contractul nu mai este prezentat, însă „agenda” SCL Social prin firma de lobby devine „politică

Tot  în urmă cu câteva săptămâni, la începutul acestui an, însă pe 9 februarie 2018, Andreae&Associates, firma de lobby şi consultanţă strategică condusă de Charles Andreae îşi declară la Divizia de Securitate Naţională/Unitatea de Înregistrare FARA în continuare doi clienţi: SCL Social şi For Iraq United, aşa cum se vede în documentul de mai jos.

Fără să mai facă vreo referinţă la lupta anticorupţie din România sau să ofere orice fel de detalii în legătură cu noul contract din 2018, Andreae&Associates anunţă că în 2018 va “sfătui şi reprezenta SCL Social în relaţiile guvernamentale şi probleme de afaceri publice în faţa Congresului, media şi puterii Executive”. Mai mult, Andreae&Associates susţine că va contacta oficialii Administraţiei americane, membrii Congresului, Stafful Congresului, reprezentanţi media şi din zona academică pentru a le prezenta agenda “politică” a SCL Social.

În cel de-al doilea contract cu For Iraq United, Andreae &Associates susţine că va contacta membrii Congresului şi staffurile lor, media, think tankuri, experţi, acamdemicieni şi oficiali ai Administraţiei SUA pentru ca să prezinte agenda politică a For Iraq United. Ca şi în cazul Ocean Advisory, contractele acestea sunt operate şi de asociata sa din companie, Katharine Braha.

Contactat ca şef al SCL România despre noua colaborare pe 2018 între SCL Social şi Andreae&Associates, compania cunoscutului său, Charles Andreae, colaborare care menţionează o “agendă politică”, omul de afaceri Peter Imre nu a mai dorit să ofere niciun răspuns.




  • Alte contradicţii ale firmei de lobby. În 2017 susţine atât pentru Divizia de Securitate Naţională, cât şi pentru Congresul SUA că a obţinut aproape 200.000 de dolari de la un client din Qatar. În 2018, susţine că nu a obţinut niciun ban

Departamentul de Justiţie al SUA arată că Charles Andreae (Chip) de la Andreae&Associates a avut un prim contract încheiat pe 9 August 2016 şi cu Ocean Advisory and Consulting LLC, în fapt o societate de investiţii bancare din Doha/Qatar ca să ofere consultanţă în zona investiţiilor, relaţiilor bilaterale, economice, politice şi relaţii guvernamentale, pe un onorariu de 50.000 de dolari pe lună. Contractul a fost operat şi de asociata sa, Katharine Braha, la finele lui 2017 Andreae&Associates obţinând de la Ocean Advisory suma declarată de 199.880,50 dolari (foto stânga) şi făcând plăţi către Podesta Group de 61.800 de dolari.

De altfel, aceste plăţi de aproape 200.000 de dolari sunt cuprinse şi declarate şi în raportul bianual pe care Divizia de Securitate Naţională a SUA/Unitatea de Înregistrare FARA prin Procurorul General l-a prezentat deja Congresului SUA.

În 13 februarie 2018, acelaşi Andreae&Associates, în aceeaşi amendare depusă la contractele iniţiale, Andreae&Associates susţine că nu a primit niciun fel de bani (foto dreapta) şi nici nu a făcut plăţi mai departe, aşa cum singur declarase, pentru Ocean Advisory and Consulting LLC din Qatar.

Andreae&Associates susţine că doar a oferit consiliere pentru Ocean Advisory privind politica SUA în Orientul Mijlociu, cu ţintă specifică pe politicile economice şi comerciale care erau importante pentru societatea de investiţii din Qatar. “Nu a fost făcut niciun angajament cu nimeni din Congres, mass media sau Administraţie în numele Ocean Advisory. Eforturile au fost educative şi informative pentru Ocean Advisory”, susţine Andreae&Associates în documentul corecţie depus acum câteva săptămâni.


  • Firma de lobby americană, subcontractată de SCL România, a organizat toată vizita vicepreşedintelui iraqian Osama Abdul Aziz al Najifi în SUA

Cel de-al contract pe 2018 al Andreae&Associates este cu For Iraq United şi reprezintă o continuare a unuia precedent, semnat pe 21 August 2017 şi terminat pe 1 decembrie 2017. Astfel că, a doua zi după ce şi-a anunţat noii clienţi pe 2018, pe 20 februarie 2018, Charles Andreae prezintă în detaliu în declaraţia suplimentară înregistrată la FARA, ce a operat pentru partidul For Iraq United până acum.

Astfel, lobbystul american arată că a organizat vizita în SUA a vicepreşedintelui iraqian, Osama Abdul Aziz al Nujaifi, a aranjat ca acesta să se întâlnească cu membrii Congresului şi Administraţiei SUA, a aranjat pentru ca acesta să ţină discursul la United States Institute of Peace (foto dreapta, să se întâlnească cu media şi zona academică şi cu policy makers. Aşa se face că vicepreşedintele irakian s-a întâlnit prin Andreae&Associates cu adjunctul secretarului de stat al SUA, John Sullivan, cu Joseph Pennington (Deputy Assistant Secretary for Iraq), cu ambasadorul Jim Jeffrey, cu senatorul republican Bob Corker, cu senatorii democraţi Ben Cardin şi Jack Reed, cu Michael Noblet/staff, cu congresmanul republican Joe Wilson şi cu senatorul republican Lindsey Graham. Tot Andreae&Associates susţine că i-a facilitate vicepreşedintelui iraqian o masă rotunda privată la Consiliul Atlantic şi întâlniri cu reporteri de la Associated Press, Al Hurra, Reuters, Washington Post şi Al Jazeera. Printre ziariştii contactaţi se află David Ignatius, corespondent şi comentator pe CIA şi Orientul Mijlociu de 25 de ani al Washington Post, şeful paginii editoriale al Washington Post, Fred Hiatt, alţi comentatori ai aceleiaşi publicaţii ca Rachel Manteuffel şi administratorul editorial al ziarului, Susan Avanzado (foto stânga). Totul în schimbul a 56.190 de dolari. Maşinile pentru vicepreşedintele iraqian l-au costat pe Charles Andreae 1200 de dolari şi traducerea 2164 de dolari.

Osama Abdul Aziz al Najifi este unul dintre cei trei vicepreşedinţi iraqieni, speaker al Consiliului Reprezentanţilor, liderul informal al moderaţilor sunni al Hadba şi cel mai înalt oficial sunnit din Iraq.


  • Şeful SCL România, Peter Imre: “SCL şi Cambridge Analytica sunt acelaşi lucru”. Figura centrală a companiilor: Alexander Nix, gurul digital

SCL Social este înfiinţată pe 19 Februarie 2013, în Londra, şi condusă de Alexander James Ashburner Nix (foto dreapta), fiind parte componentă a SCL Group LTD, alături de SCL Elections, SCL Sovereign LTD, SCL Digital LTD, SCL USA INC, SCL Commercial LTD, SCL Cambridge Analytica UK LTD. De altfel, Alexander Nix, director al companiei, este de 15 ani figura centrală a SCL Group, deţinând funcţii de conducere şi acţiuni alături de mama şi sora sa în tot grupul de companii SCL, afiliate şi subsidiare şi este de 6 ani şi CEO al Cambridge Analytica LLC.  SCL, adică Laboratoarele Strategice de Comunicare, reprezintă o companie privată britanică de cercetare comportamentală şi de comunicare strategică, înfiinţată în Londra în 1993. Prezentată ca “o agenţie globală de gestionare a alegerilor”, SCL Group şi-a dobândit succesul dar şi recunoaşterea publică în special prin intermediul societăţii afiliate Cambridge Analytica, în esenţă a shell company, care există doar pe hârtie. Grupul de consultanţă, puternic şi influent la nivel global, efectuează exploatări de date şi analiză de date iar comunicările sunt direcţionate în mod specific către grupuri de public ţintă pentru a modifica comportamentul în conformitate cu obiectivele clientului.

După succese comerciale, SCL s-a extins şi în zona militară, de intelligence şi politică, a devenit cunoscută pentru presupuse implicări în campanii de dezinformare militară pe care compania le neagă iar potrivit SCL, firma a participat în peste 25 de campanii politice şi electorale din 1994. Implicarea SCL a fost folosită de militari şi politicieni ca să studieze şi manipuleze opinia publică în ceea ce priveşte voinţa politică.

Foloseşte ceea ce se numeşte “psy ops”, operaţiuni psihologice, ca să ofere o perspectivă asupra gândirii publicului ţintă. SCL susţine că a reuşit să ajute la lovituri de stat şi tot potrivit siteului său, a influenţat alegerile din Italia, Letonia, Ucraina, Albania, România, Elveţia, Africa de Sud, Nigeria, Kenya, Mauritius, India, Indonezia, Thailanda, Taiwan, Columbia, Pakistan, Antigua, Trinidad Tabago, fiind implicată şi în alegeri din Regatul Unit al Marii Britanii şi Statele Unite ale Americii şi în Brexit.

SCL Group şi-a format în timp un grup de societăţi subsidiare, numite Cambridge Analytica, pentru a se implica în procesul electoral din SUA, unde a intrat pe piaţă în 2012. A fost implicată în 44 de alegeri pentru Congres, Senat iar în 2015 societatea s-a implicat în alegerile primare prezidenţiale, de partea Partidului Republican, în primul rând, acordând sprijinul său lui Ted Cruz pentru ca apoi să se redirecţioneze către Donald Trump. Cambridge Analytica este finanţată puternic de miliardarul Robert Mercer, unul din principalii suporteri ai lui Cruz şi Donald Trump.

Şeful SCL România, omul de afaceri Peter Imre, a susţinut că SCL şi Cambridge Analytica sunt acelaşi lucru: “Nu e SCL, e Cambridge Analytica, dar este acelaşi lucru. Este acelaşi lucru. E acelaşi lucru. Nu este niciun fel de…”


  • Dezvăluirile lui Christopher Wylie, data scientist al Cambridge Analytica: “Dacă vrei în mod fundamental să schimbi o societate, în primul rând, trebuie să o spargi, să o fracturezi. Şi abia după ce o fracturezi, o poţi remodela”. Şi controla

O serie de investigaţii jurnalistice demarate încă de anul trecut în Marea Britanie şi Statele Unite au demascat practicile SCL şi afliatei sale, Cambridge Analytica, pe ambele continente, jurnaliştii scoţând la iveală practici şi legături extrem de controversate ale companiei londoneze.

Zilele trecute, The Guardian dar şi presa americană l-au adus la lumină pe Christopher Wylie, data scientist al Cambridge Analytica, care a povestit zilele acestea cum funcţiona maşinăria SCL/Cambridge Analytica, descriind în fapt aşa numitele “măsuri active” ale toolkitului rus.

Mai mult, Christopher Wylie a recunoscut că maşinăria londonză de „psy ops” a extras datele personale a peste 50 de milioane de oameni din platforma Facebook iar pentru asta a folosit aplicaţii create de Alexander Kogan, un tânar psiholog al univerităţii Cambridge, născut în Republica Moldova, şcolit la Moscova, în timp compania londoneză având contacte şi cu firma rusă Lukoil.

În urma dezvăluirilor în cascadă despre practicile SCL/Cambridge Analytica, compania londonează a fost dată în judecatăFacebook a suspendat activităţile SCL/Cambridge Analytica de pe platforma sa şi a demarat un audit, acţiunile Facebook au scăzut dramatic cu peste 50 de miliarde dolari pe zi pe bursa americană (foto stânga), băncile europene pun investiţiile în Facebook în carantină, ieri SCL/ Cambrige Analytica a anunţat că l-a suspendat din poziţia de CEO pe Alexander Nix iar investigaţii de amploare se anunţă în Marea Britanie, Statele Unite şi Uniuntea Europeană. Unele anchete au fost deja demarate de Congresul SUA, de către comisiile de supraveghere a informaţiilor, de către Parlamentul Britanic, procurorul special, Robert Mueller şi FBI, iar altele sunt la început în UK, Biroul Comisariatului Britanic al Informaţiilor anunţând în urmă cu două zile că anchetează atât SCL/Cambridge Analytica cât şi Facebook şi intenţionează să percheziţioneze serverele companiei britanice. Iar cofondatorul WhatsApp, Brian Acton, fondator şi al Signal, face apel către toţi utilizatorii de social media: „It is time. #deletefacebook

Christopher Wylie, data scientist al Cambridge Analytica, a povestit pentru The Guardian cum funcţiona cu adevărat “maşinăria de psy ops”:

“Da, a fost un experiment grosolan şi lipsit de etică. Pentru că te joci cu o ţară întreagă. Mecanismele psihologice ale unui întreg stat, fără consimţământ şi fără ştiinţă. Şi nu doar că te joci cu mecanismele psihologice ale unei întregi naţiuni dar te joci cu mecanismele psihologice ale unei întregi naţiuni în contextul unui proces democratic. Cambridge Analytica este o maşină de propagandă full service, de control al informaţiei. Alexander Nix a realizat că avem nevoie de un Cambridge site. Aşa că a aranjat un birou fals în Cambridge şi când Steve Bannon, fostul strateg al preşedintelui SUA, Donald Trump, apărea aduceam nişte oameni de la biroul din Londra, îi puneam în aşa zisul birou din Cambridge şi îi dădeam impresia lui Steve Bannon că aveam o mulţime de operaţiuni bazate pe cercetările Universităţii Cambridge. Şi a fost ideea lui Steve să numim compania Cambridge Analytica ca să fie legată cu Universitatea. Da, i-am făcut într-un fel psy ops şi lui Steve Bannon. Era o ţintă de audienţă pe o singură persoană. Şi i-am schimbat percepţia în legătură cu cine suntem noi, ce facem şi în ce situaţie se află. Şi după aceea, am mers să schimbăm şi percepţiile realităţii americanilor. (…)

Dacă vrei să schimbi politica, întâi trebuie să schimbi cultura şi cunoştinţele oamenilor. Pentru că politica este generată de percepţiile oamenilor. Şi ceea ce am spus eu a fost că dacă vrei să schimbi cunoştinţele oamenilor trebuie mai întâi să înţelegi care sunt pilonii care generează aceste cunoştinţe.

Oamenii sunt aceşti piloni. Deci dacă vrei să schimbi politica, mai întâi trebuie să schimbi oamenii în scopul de a le modifica percepţiile şi cunoştinţele.

Dacă vrei să lupţi într-o bătălie, dacă vrei să câştigi un război, ai nevoie de arme pentru a câştiga. Aveam nevoie de armele cunoştinţelor şi percepţiilor. Şi noi le puteam construi. Bineînţeles, aveam nevoie de bani pentru a construi tot. Aşa că au mers la Robert Mercer, miliardarul din New York, el devenise bogat prin folosirea acestor algoritmi. Alexander Nix se dădea mare că lucrează pentru Pentagon, Ministerul Apărării, MI6, că suntem excepţionali, să aveţi încredere când investiţi în noi. Esenţial este că noi am combinat microtarghetarea oamenilor, care exista deja în politică, cu un nou concept adus din psihologie, aşa că nu am ţintit oamenii ca simpli votanţi, ci oamenii ca personalităţi. Şi ca să putem face asta am strâns multe date despre oameni, ca să putem construi profiluri psihologice pentru fiecare alegător din fiecare locaţie/regiune. Iar în acest caz, de pe tot teritoriul SUA.

Cambridge Anaytica a obţinut 15 milioane de dolari, aveam un miliardar care ne stătea în ceafă şi cerea arma, de ce nu o am, ţi-am dat banii, unde este arma mea de război psihologic. Trebuia să strâng datele şi am mers la nişte specialişti şi i-am întrebat ce părere au. Cum faci asta cu o ţară întreagă? Ceea ce Kogan de la Universitatea Cambridge ne-a oferit a fost mult mai ieftin, mult mai rapid şi la o calitate la care nu ne aşteptam.

Aveau aplicaţii speciale pe Facebook care nu doar că strângeau datele, informaţiile personale ale celor care foloseau aplicaţia sau şi-o instalau, dar colectau informaţiile întregii reţele de prieteni ale celor care dădeau click pe aplicaţie. Dacă doar tu foloseai aplicaţia de pe Facebook, noi nu îţi ştiam doar informaţiile tale ci şi ale tuturor prietenilor tăi. Am avut nevoie ca aplicaţia să fie atinsă de câteva sute de mii de persoane ca să ne extindem pe toată reţeaua de socializare şi ulterior toţi utilizatorii americani ai Facebook. Oamenii nu ştiau nimic. Dacă eşti prieten cu cineva pe Facebook care folosea aplicaţia, habar n-aveai că ţi-am extras toate datele. Şi când vorbesc de date, mă refer la absolut tot ce este pe un profil Facebook al unei persoane. Statusuri/postări, comentarii, likeuri, mesaje private, tot.

Ţinta noastră a fost să strângem toate aceste date şi să realizăm acest experiment. Am strâns datele a 50-60 milioane de oameni în 2, maximum 3 luni.

Când Alexander Nix (foto stânga, de ieri) a spus Parlamentului britanic faptul că nu a obţinut niciodată datele prin Facebook în mod fundamental nu a spus adevărul. Am cheltuit milioane de dolari pentru colectarea datelor de la zeci de milioane de oameni şi conturi şi aceste conturi au fost baza algoritmului care a devenit fundaţia întregii afaceri Cambridge Analytica. Compania însăşi a fost fondată pe folosirea informaţiilor Facebook. Ţi-am colectat datele şi le-am folosit pentru a te ţinti într-un mod în care nu ştii, nu-l vezi şi pe care nu-l vei înţelege. După ce strângeam datele tale ştiam la ce mesaje vei reacţiona, fie că e vorba de reclame, teme de discuţie, de tonalitate. Aşadar, ştiam la ce reacţionezi şi cum vei folosi, cum vei consuma această reacţie. Şi de câte ori trebuie să fii atins cu aceste mesaje ca să-ţi schimbi percepţia vizavi de cum gândeşti în legătură cu un lucru.

Pe lângă data scientists, psihologi, strategi, aveam şi o întreagă echipă de creaţie, designeri, videografi, fotografi. Ei apoi creau acel conţinut, conţinutul era trimis ulterior echipei care făcea targhetarea care o injecta în Internet. Ei creau siteuri cu un anumit conţinut la care reacţionai, creau bloguri, tot ceea ce credeam noi că te va face pe tine să fii receptiv, să reacţionezi, să îţi schimbi părerea.

Noi am creat conţinut pe Internet şi apoi îi ajutam pe cei care i-am ţintit să găsească acest conţinut. Şi vedeau, şi găseau, şi dădeau click, şi apoi intrau toţi în gaura iepurelui până începeau să gândească altfel.

Decât să faci asta în public şi să spui ce crezi şi să speri că oamenii te ascultă, prin această metodă am şoptit în fiecare ureche a fiecărui alegător. Şi i-am şoptit ceva unui alegător, altceva altui alegător, în funcţie de problemele şi percepţiile pe care le aveau până când le-am schimbat.

Cred că prin acest experiment riscăm să fragmentăm societăţile până la punctul de a nu mai avea înţelegeri, percepţii comune. Dacă nu ne mai putem înţelege, cum mai pot fi societăţile funcţionale? Dacă vrei în mod fundamental să schimbi o societate, în primul rând trebuie să o spargi, să o fracturezi. Şi abia după ce o fracturezi, poţi remodela bucăţile într-o nouă viziune a ta, într-o nouă societate. Aceasta a fost arma pe care Steve Bannon a vrut să o construiască şi pe care a folosit-o ca să lupte în războiul său împotriva actualei civilizaţii. După ce am făcut asta, trec prin viaţă cu o doză înaltă de scepticism în legătură cu ceea ce văd, ce aud, cu cine vorbesc”.


  • Şi cutremurul. Televiziunea britanică Channel 4 News: Cambridge Analytica/ SCL: Sex, secrete şi spioni. Propagandă, “psy ops”, acţiuni murdare şi ilegale de compromitere

  • „Driverii fundamentali ai fiinţei umane sunt speranţele şi fricile. N-are sens să lupţi într-o campanie pe fapte pentru că totul este despre emoţie. Lucrurile nu trebuie să fie adevărate, atât timp cât sunt crezute. În ţări est europene am făcut treabă foarte bună”

În urmă cu două zile, jurnaliştii televiziunii britanice, Channel News 4, au început difuzarea unor anchete devastatoare (click anchetă 1 Channel 4 News, click anchetă 2 Channel 4 News) despre practicile murdare şi ilegale pe care le foloseşte compania londoneză Cambridge Analytica/SCL Group. Jurnaliştii, care s-au prezentat potenţiali clienţi, i-au înregistrat timp de 4 luni pe şefii SCL/Cambridge Analytica dar şi pe “digital guru”, Alexander Nix, atunci când povesteau cum acţionează companiile sale în campanii electorale, în campania preşedintelui SUA, Donald Trump, dar şi în alte situaţii. “În bătălia pentru putere, democraţia are noi frontiere. Războiul social media, războiul online, îţi culege datele personale şi îţi speculează speranţele şi termerile doar ca să atingă scopuri politice”, susţin jurnaliştii, arătând că SCL/Cambridge Analytica a operat până acum sub radar în alegerile din Nigeria, Kenya, Cehia, India şi Argentina şi a ieşit de sub radar atunci când s-a implicat activ în campania preşedinteui SUA, Donald Trump. “Operează prin demolarea opozanţilor clienţilor lor prin maşinaţiuni murdare. Sex, secrete şi spioni. Tactici old style îmbinate cu maşinăriile viitorului, microtarghetarea şi influenţarea oamenilor”.

“Dacă strângi date personale despre oameni şi le faci profilul, asta vă oferă mai mult insight pe care îl poţi folosi pentru a fragmenta populaţia, le oferi mesaje despre probleme care îi preocupă pe tonul şi în mesajul la care ştii că reacţionează. Am folosit asta în America, în Africa, în Mexic, Malaezia şi acum mergem în Brazilia, China, Australia. Avem relaţii şi parteneriate cu specialişti din organizaţii care se ocupă cu strângerea de informaţii. Ştii care îţi sunt opozanţii, ştii secretele lor, ştii tacticile lor. Driverii fundamentali ai fiinţei umane sunt speranţele şi fricile. Şi multe nu sunt conştiente, nespuse. Nu ştii de ce ţi-e frică până când nu vezi ceva care generează reacţia asta în tine. Şi treaba noastră este să excavăm în aceste lucruri mai adânc decât oricine, să înţelegem care sunt acele frici adânci, temeri, preocupări. N-are sens să lupţi într-o campanie electorală pe fapte, pentru că de fapt totul este despre emoţie. Trebuie să se întâmple fără ca cineva să poată spune: aceea este propagandă! Pentru că dacă cineva spune asta, apoi întrebarea următoare este: cine este în spate? Deci trebuie să fie foarte subtilă”, explică şefii SCL/Cambridge Analytica în filmarea prezentată de Channel News 4.

Sunt multe organizaţii de intelligence care operează foarte discret, să găsească informaţii. Ştiu oameni care au lucrat pentru MI5, MI6, acum lucrează pentru companii private. Ei vor găsi toate scheletele din dulap în linişte şi discret şi îşi dau un raport (…) Operăm sub nume şi identităţi diferite”, spun tot ei.

Nu suntem doar cei mai mari şi mai importanţi consultanţi politici din lume dar avem cel mai sigur track record. Folosim diferite vehicule de comunicare, suntem mereu în umbră. Folosim şi organizaţii proxy, care se numesc societate civilă, activişti şi îi hrănim pe ei, ei fac toată treaba (…) De exemplu, probe insante de corupţie…le punem pe Internet. Un dezvoltator bogat apare, va oferi o sumă mare, mare de bani, unui candidat să-i finanţeze campania, în schimbul unei bucăţi de pământ, de exemplu, noi filmăm totul, acoperim dezvoltatorul, omul nostru şi după aceea postăm totul pe Internet. Trimitem câteva fete prin jurul candidatului sau casei candidatului, avem o istorie a lucrurilor acestea. Putem aduce ucrainience, sunt foarte frumoase şi lucrează foarte bine. Vă dau exemple de ce se poate face, de ce s-a făcut. Trebuie să-ţi spun că toate aceste lucruri nu trebuie să fie adevărate atât timp cât sunt crezute

“Putem aranja documente false, siteuri false ataşate unor universităţi, putem fi turişti, sunt atâtea opţiuni. Am avut atâtea opţiuni. Am mai folosit şi organizaţii diferite în proiectele noastre de succes. În ţări est europene, au făcut treabă foarte, foarte bună. Nimeni nici măcar nu ştie că au fost acolo. Au lucrat ca fantomele, au intrat, nu a ştiut nimeni, au făcut treaba, au ieşit, nu a ştiut nimeni şi au produs materiale foarte bune, avem experienţă în a face lucrurile acestea. Când folosim alte companii, le subcontractăm, folosim nişte companii britanice, nişte companii israeliene, sunt foarte eficienţi în intelligence, în culegere de informaţie”.

În Statele Unite ale Americii dar şi în Marea Britanie practicile SCL/Cambrigde Analytica intră sub incidenţa mai multor legi, printre care US Foreign Corrupt Practices Act şi UK Bribery Act.


  • (Dublu click- a patra parte a investigaţiei) –EXLUSIV. LUPTA ANTICORUPŢIE DIN ROMÂNIA, ADUSĂ ÎN ATENŢIA PROCURORULUI GENERAL AL SUA, JEFF SESSIONS, ŞI DEPARTAMENTULUI DE STAT AL SUA, ÎN CADRUL CONTRACTULUI DE CONSULTANŢĂ STRATEGICĂ COMANDAT DE FIRMA DE DATE ŞI “PSY OPS” CU CLIENT DIN ROMÂNIA

  • (Dublu click- a treia parte a investigaţiei) – EXCLUSIV. INCULPAŢII GREI AI ROMÂNIEI ŞI-AU PLĂTIT LOBBY DE 3,1 MILIOANE DE DOLARI ÎN CONGRESUL SUA. FIRMA ANGAJATĂ SĂ IA CA ŢINTĂ LUPTA ANTICORUPŢIE, LOBBY DE 1,25 MILIOANE DE DOLARI ÎN CONGRESUL ŞI ADMINISTRAŢIA SUA PENTRU FIRME PUTERNICE DE ARMAMENT, PETROL, ENERGIE, ASIGURĂRI, PHARMA, CONSULTANŢĂ ŞI TUTUN. PETRE IMRE, PREŞEDINTELE SCL ROMÂNIA, UN DECENIU FĂCÂND LOBBY PENTRU INDUSTRIA TUTUNULUI DIN WASHINGTON DC

  • (Dublu click- a doua parte a investigaţiei) – EXCLUSIV. DIVIZIA DE SECURITATE NAŢIONALĂ A SUA/UNITATEA DE ÎNREGISTRARE FARA, RĂSPUNS ÎN PREMIERĂ DESPRE CONTRACTUL DE CONSULTANŢĂ STRATEGICĂ CE VIZEAZĂ LUPTA ANTICORUPŢIE DIN ROMÂNIA. CLIENTUL STRĂIN ESTE DIN ROMÂNIA, SCL SOCIAL (ROMÂNIA)

  • (Dublu click- prima parte a investigaţiei) –EXCLUSIV. LUPTA ANTICORUPŢIE DIN ROMÂNIA, ŢINTA UNUI CONTRACT DE CONSULTANŢĂ STRATEGICĂ COMANDAT DE CEA MAI PUTERNICĂ ŞI INFLUENTĂ MAŞINĂRIE DE “PSY OPS” ŞI DATE DIN LUME

ARTICOLE SIMILARE

LASĂ UN COMENTARIU